Planning:
Wanneer vinden de zangbijeenkomsten plaats en waar werk je naar toe?
Hoe gaat het eerste project eruitzien? Wanneer vinden de zangbijeenkomsten plaats? Wil je toewerken naar een presentatie? Zo ja, wanneer vindt deze plaats en hoeveel tijd is er nodig om dit voor te bereiden met de zanggroep?
De antwoorden op deze vragen bepalen wanneer je kunt gaan starten met het eerste project.
Je bent altijd klaar om dingen uit te proberen. Start met een project van een aantal weken. Evalueer na afloop zodat je kunt bijsturen voor een vervolg. Denk hierbij ook aan een doel waar je naartoe gaat werken, bijvoorbeeld een optreden in samenwerking met een bestaand kinderkoor of deelname aan een kinderkorenfestival. Of houd na 10 weken bijvoorbeeld een open repetitie voor ouders en families. Denk aan een geschikt tijdstip voor de les/repetitie waarop je zoveel mogelijk zangers kunt bereiken.
Denk goed na over wanneer je in het schooljaar wil starten. September werkt voor jonge kinderen lastiger, omdat ze dan weer even moeten wennen aan naar school gaan (kleuters starten dan vaak net). Na de herfstvakantie zijn kinderen vaak gewend op school. Geef jezelf tijd om het project kenbaar te maken, vraag bij voorbeeld na bij de school wanneer de nieuwsbrieven gedeeld worden en deel daarin het project.
Denk na over de opzet van je zanggroep. Werk je projectmatig? Ga je meteen voor een half of heel schooljaar van start? Projectmatig kan als vluchtig overkomen, maar kan ook een manier zijn om te zien of er animo voor is. Als je hiervoor kiest, denk dan toch na over een eventueel vervolg en over hoe je zorgt voor verduurzaming. Wat doe je dan met de zangers na het project? Het is belangrijk om perspectief te bieden voor kinderen die door willen gaan.
Tegelijkertijd hebben kinderen buiten samen zingen steeds meer keuzemogelijkheden voor verschillende hobby’s. De ‘concurrentie’ is groot en het wordt minder vanzelfsprekend om je te verbinden aan een vereniging voor een heel schooljaar. Projectmatig werken kan de drempel voor kinderen en ouders verlagen deel te nemen, maar kan voor je eigen organisatie veel extra werk opleveren. Dat maakt het lastig een duurzaam programma op te richten. Verwachtingen opstellen en kenbaar maken - en die ook regelmatig uitspreken naar de deelnemers toe - kan hierin een verschil maken.
Voor de doelgroep 12 – 18 jaar kan het laagdrempelig werken om projectmatig te starten. Bijvoorbeeld 10 repetities en een optreden. Tijdens deze 10 repetities geef je halverwege info over het volgende project. Ze hoeven zich dan niet voor een heel schooljaar vast te leggen, maar stiekem is het plan voor een schooljaar al wel uitgedacht. Start sowieso ook al heb je maar weinig aanmeldingen, vraag na een of twee bijeenkomsten om vrienden en vriendinnen mee te nemen.
Storytelling
Meer informatie over Storytelling is te vinden op de website van Koornetwerk Nederland.