Pedagogische aanpak:
Hoe zorg je voor een prettig zangklimaat?
- Veel kinderen zingen al van jongs af aan. Sommigen zingen zelfs eerder dan dat zij gaan praten. Deze natuurlijke drang om te zingen kan het startpunt zijn van jouw zingende groep. Maar hoe zorg je er dan voor dat kinderen sámen gaan zingen en zich verder ontwikkelen? Dat ze er plezier in hebben en de volgende keer terug willen komen?
- Een goed pedagogisch klimaat is de belangrijkste voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Met name vanwege het sociaal-pedagogische doel van community zanggroepen – laagdrempelig zijn, voor iedereen – is het dus heel belangrijk om te werken aan een prettig (zang)klimaat. Daarin voelen kinderen zich veilig, heerst er een sfeer van openheid, vrijheid en verbondenheid en worden kinderen begeleid vanuit positief vertrouwen. Dat alles vanuit een organisatie waarin duidelijkheid, doelgerichtheid en autonomie centraal staan.
- De (zang)stem is het natuurlijke instrument van de mens: het opent de ziel en helpt bij het uiten van emoties. Elke zangstem klinkt anders. Soms vinden kinderen het daarom spannend om in een groep te zingen: ‘Help, ik klink anders dan de anderen!’ Juist daarom is het van belang te werken aan een prettig zangklimaat.
- Met name bij de wijk- en schoolkoren, waar kinderen uit kansarme wijken samen zingen, zullen het pedagogisch handelen van de dirigent en de organisatie centrale uitgangspunten zijn. Vooral in het begin vragen ze om extra aandacht.
- Muziek zorgt van nature voor verbinding, maar ook niet-muzikale activiteiten dragen bij aan een prettig zangklimaat, aan de ontwikkeling van het zingen en aan de onderlinge verbinding tussen de kinderen in de groep. Met name bij wijk- en schoolkoren waar kinderen samenkomen voor wie het niet vanzelfsprekend is om muziekles te krijgen – en waarin vaak kwetsbare kinderen meezingen - is het van belang om aandacht te schenken aan de sociale verbinding. Speel kennismakingsspelletjes, drink samen wat voordat je gaat zingen, geef kinderen de ruimte hun verhaal te vertellen en laat ze toewerken naar een gezamenlijk doel. Zorg voor een extra reden om een volgende keer weer te willen komen. Creëer samen een community waarin ieder kind zichzelf mag zijn, gezien wordt en verbondenheid voelt met de andere kinderen.
- (Oudere) kinderen denken graag mee over de organisatie van hún zanggroep. De jeugd kan bijvoorbeeld meehelpen bij het organiseren van (niet-)muzikale activiteiten. Zo heeft de Limburgse Koorschool sinds twee jaar een tiener- en jeugdraad.