Inleiding
‘Every child is a potential musician, and it is our duty as educators to help them unlock their musical potential.
Music belongs to everyone’
– Zoltán Kodály
Ieder kind is in beginsel een muzikant’, aldus de Hongaarse componist en muziekpedagoog Zoltán Kodály
Gaat het kriebelen als je deze woorden leest? Denk je al een tijdje over het opzetten van een zanggroep voor kinderen? Of zing je zelf in een koor en zou je eenzelfde ervaring mee willen geven aan jongere generaties?
In ‘Geef zang door!’ vind je de ervaringen en bevindingen van organisaties die in wijken en scholen community-zanggroepen hebben opgericht, om met kinderen op een laagdrempelige manier te zingen. Zie het als inspiratie voor het oprichten en organiseren van jouw eigen zanggroep voor kinderen en jeugd, zoals een wijkkoor, schoolkoor, of kangoeroekoor (een koor aangesloten bij een volwassenkoor).
Er zijn verschillende vormen van zanggroepen te bedenken en voor verschillende doelgroepen. Volg daarin jouw/jullie persoonlijke visie en waarden. Middels de organisatorische puzzel nemen we je mee in het proces en bieden we een zo compleet mogelijk overzicht van wat er komt kijken bij het oprichten, onderhouden en organiseren van een laagdrempelige zanggroep voor de jeugd: plekken waar je plezier beleeft door samen te zingen. Deze dienen ter inspiratie, motivatie en steun, en net dat duwtje in de rug geven om gewoon te gaan starten!
Het doel is dat andere initiatiefnemers in Nederland vergelijkbare zanggroepen kunnen oprichten zonder dat ze het wiel opnieuw moeten uitvinden. Deze publicatie is een document in ontwikkeling: nieuwe bevindingen en inspirerende voorbeelden worden eraan toegevoegd.
Denk groot, maar start klein
Laagdrempelig, kwaliteit & inclusiviteit
Partners
Het startpunt is de gebundelde ervaringen en kennis van Michael Hesselink (Muziekschool Waterland in Purmerend), Ineke Geleijns (De Nationale Opera & Ballet in Amsterdam) en Chris Kuijpers en Claudia Franzen (Limburgse Koorschool in Beek/Maastricht), rondom het oprichten en organiseren van community zanggroepen in de vorm van wijk- en schoolkoren.
Alle drie de organisaties zetten in op zanggroepen waarin op een laagdrempelige manier samen gezongen wordt en waar iedereen, ongeacht sociaal-culturele achtergrond, welkom is.
Hierin hebben de drie organisaties een gedeelde doelstelling: het creëren en uitbreiden van een netwerk aan communities en zanggroepen voor kinderen van 4 tot 18 jaar, die het plezier van samen zingen als belangrijkste drijfveer hebben en waarbij toegankelijkheid voorop staat. Uit deze doelstelling stellen de samenwerkende organisaties drie waarden voorop: laagdrempeligheid, kwaliteit en inclusiviteit.
Laagdrempelig, kwaliteit & inclusiviteit
Wil je ook aan de slag met je eigen zanggroep, wijkkoor of community?
Ga dan meteen naar de organisatorische puzzel!
Popup header
Deze sociaal-emotionele doelstelling sluit aan bij bevindingen uit het Herstel- en Toekomstplan voor de koorsector, dat Koornetwerk Nederland in 2022 publiceerde. Daarin kwam naar voren dat de koorsector veelzijdig is en beschikt over een groot potentieel om bruggen te slaan. Maar inclusief handelen en een omgeving waarin alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, cultuur of fysieke en mentale mogelijkheden samen kunnen zingen, is nog niet altijd vanzelfsprekend.
Welkom
Deze sociaal-emotionele doelstelling sluit aan bij bevindingen uit het Herstel- en Toekomstplan voor de koorsector, dat Koornetwerk Nederland in 2022 publiceerde. Daarin kwam naar voren dat de koorsector veelzijdig is en beschikt over een groot potentieel om bruggen te slaan. Maar inclusief handelen en een omgeving waarin alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, cultuur of fysieke en mentale mogelijkheden samen kunnen zingen, is nog niet altijd vanzelfsprekend.
Drie waarden voor een laagdrempelige zanggroep
1. Samen zingen maken we laagdrempelig - er mogen geen belemmeringen zijn om mee te doen:
- in beginsel kan/mag iedereen meedoen ongeacht sociale en muzikale achtergrond
- er mogen geen financiële belemmeringen zijn
- er mogen geen fysieke belemmeringen zijn zodat samen zingen in je wijk of school mogelijk is.
2. Samen zingen is plezier, kwaliteit en ontwikkeling
Plezier in samen zingen staat voorop, en daarnaast staat elke zanggroep ‘laagdrempelig zingen’ voor:
- professionaliteit → elke zanggroep krijgt professionele begeleiding/koorleiding en er wordt gewerkt vanuit didactiek, repertoire en lesmethodes die geschikt zijn voor de ontwikkelende kinderstem
- doelgericht werken
- een helder perspectief voor zangers op hun ontwikkeling in samen zingen en mogelijke vervolgstappen
- een sociaal-pedagogische en didactische aanpak die aansluit bij de doelgroep. Het streven is om te werken aan een brede(re) culturele ontwikkeling van de (deelnemende) kinderen, o.a. door een brede muziekstijl en door de kinderen in contact te brengen met de uitvoeringspraktijk (bijvoorbeeld concert- of operabezoek).
3. Samen zingen doen we in de vorm van communities, die voor meer staat dan alleen samen zingen:
- we vormen een muzikale familie
- iedereen draagt bij aan saamhorigheid
- we zorgen voor elkaar en brengen elkaar verder
- diversiteit en inclusie vormen de basis → iedereen kan meedoen, iedereen hoort erbij
- deelname is niet vrijblijvend, vooraf is duidelijk wat er van je verwacht wordt
- ouderbetrokkenheid is belangrijk: vooraf is duidelijkheid wat er van hen verwacht wordt (zowel ondersteuning kind als ondersteuning zanggroep).