Muzikale inhoud:
Welke muzikale doelen stel je op?
- Ook als het gaat om de muzikale inhoud, is het belangrijk om zoveel mogelijk drempels weg te halen. Ga op zoek naar een repertoire dat aanslaat bij de interesses en ontwikkelingsfase van de groep waarmee je gaat zingen. Zingen met kinderen betekent ook: rekening houden met de ontwikkeling van de kinderstem. Heb je hier nog geen ervaring in? Ga dan bijvoorbeeld eens luisteren bij een bestaand kinderkoor in een andere regio en laat je inspireren door hun aanpak.
- Beperk je niet tot één bepaald genre, maar kijk wat aanslaat bij de doelgroep. Probeer de doelgroep en jezelf open te laten staan voor nieuwe stijlen. Verleid ze om kennis te maken met andere genres om de muzikale horizon te verbreden. Vraag de kinderen naar welke muziek ze thuis luisteren en haak daar, zeker in het begin, op in, en verbreed vervolgens de muzikale horizon.
Let wel: veel muziek die ze op de radio of op sociale media horen, is niet geschreven om door kinderen gezongen te worden. Populaire liedjes zingen kinderen graag mee, maar klinkt het ook goed als ze niet kunnen meezingen met de radio of de muziek op een mobieltje? Denk na over welke muzikale vaardigheden je de kinderen mee wil geven en hoe je hen kunt prikkelen en inspireren. Vooral jonge kinderen hebben nog geen gevormde mening en staan open voor zoveel meer dan wij denken. Sluit aan bij hun belevingswereld, maar verleg deze grens dus ook.
In andere culturen is het veel vanzelfsprekender om bijvoorbeeld thuis samen te zingen. Ga op zoek naar het repertoire dat daar gezongen wordt en deel dit met de andere kinderen in de groep. Verzamel de verhalen achter deze muziek en probeer je in te leven in de culturele achtergronden van de groep. Daarin neem je jouw eigen achtergrond natuurlijk ook mee. Dat is mooi en zorgt voor verrijking en verbinding.
‘Teach music and singing in a way that it is not a torture but a joy for the pupil; instill a thirst for finer music in him, a thirst which will last for a lifetime…
often a single experience will open the young soul to music for a whole lifetime.
This experience cannot be left to chance; it is the duty of the teacher to provide it.’
Zoltán Kodály (1882 – 1967)
Als je nog niet eerder met kinderen gezongen hebt, is het aan te raden om je te verdiepen in de ontwikkeling van de kinderstem. Die is immers nog volop in ontwikkeling en daarmee moet je rekening houden bij de keuze van het repertoire. Meer hierover vind je in de Inspiratielijst (Bijlage 1).