Communicatie:
Hoe bereik je de doelgroep die je wil bereiken?
In elke omgeving wonen kinderen die graag zingen. Het is de kunst deze kinderen te bereiken en hen te prikkelen mee te komen doen. Welke kinderen wil je bereiken? Waar zijn ze te vinden? Waar zijn ze in geïnteresseerd?
Zoek een manier waarop je jouw visie en waarden over kan brengen aan de doelgroep die je wil bereiken. Zorg voor een manier van communiceren waarmee ze jouw droombeeld begrijpen. Voor wie is de zanggroep bedoeld? Welke verwachtingen zijn er en hoe kunnen ze meedoen? Wil je dat de kinderen thuis de muziek oefenen of huiswerk maken rondom muziektheorie, en verwacht je actieve participatie van de ouders? Geef dit dan vooraf aan.
Maak je droombeeld visueel aantrekkelijk, maak filmpjes of een inspirerende flyer die verspreid kan worden via sociale media en de nieuwsbrief van de school.
Wil je een voor jou nieuwe doelgroep aanspreken? Ga op onderzoek in de wijk, praat met scholen en buurtcentra, leer de taal spreken die de doelgroep spreekt. Is er bijvoorbeeld sprake van veel laaggeletterdheid in de wijk? Maak dan een kort, krachtig filmpje waarin met beelden duidelijk wordt wat het project inhoudt.
Welzijnsorganisaties en buurtcentra kunnen je meer vertellen over deze doelgroepen en hebben vaak een goed beeld waar de kinderen wonen en weten vaak de weg om te communiceren met deze doelgroepen.
Kinderen kunnen hierin zelf ook een mooie rol spelen. Storytelling is een mooie vorm om het droombeeld door kinderen te laten vertellen. In Limburg vond in november 2023 een eerste workshop plaats waarbij kinderen zich deze techniek van presenteren eigen maakten.
Zet mond-tot-mondreclame in en vraag hulp aan de mensen die je al bereikt. Benoem wie je mist en vraag aan de deelnemers om de mensen die zij kennen, mee te brengen. Vraag de deelnemers die je al bereikt, wat zij nodig hebben om anderen te bereiken. Bijvoorbeeld een flyer of een kaart met een zangkalender?
Storytelling
Meer informatie over Storytelling is te vinden op de website van Koornetwerk Nederland.